Profil zaufany Jak i gdzie potwierdzić profil zaufany?

0

Do załatwienia wielu spraw przez Internet przydaj się Profil Zaufany. Sprawdź jak założyć Profil Zaufany, a następnie jak i gdzie go potwierdzić, aby móc z niego korzystać.

Załatwiając sprawy administracyjne, niejednokrotnie możemy spotkać się z rekomendacją „Skorzystaj z Profilu Zaufanego”. Wiele osób ma świadomość, że jest to udogodnienie skierowane do posiadaczy urządzenia z dostępem do Internetu. Jednocześnie sam proces potwierdzenia profilu zaufanego bywa dla części z nas dość problematyczny. Czym jest profil zaufany i do czego się przydaje? Jak i gdzie można potwierdzić profil zaufany? Czy wiąże się to z jakimikolwiek opłatami? Na te i inne pytania związane z profilem zaufanym odpowiadamy w poniższym artykule!

Profil zaufany – co to jest?

Załatwiając wszelkie formalności, zostawiamy na odpowiednich dokumentach nasz podpis, bowiem jest on wyjątkowy i niepodrabialny. Dzięki niemu można potwierdzić naszą tożsamość i na jego podstawie respektowane mogą być wszelkie pisma. Co więc zrobić w sytuacjach, gdy nie mamy możliwości fizycznie stawić się na miejscu, aby zawrzeć umowę lub złożyć dokumenty? Wówczas z pomocą przychodzi nam zindywidualizowany sposób potwierdzania oświadczenia woli, czyli profil zaufany. W swoich założeniach ma on spełniać tę samą rolę, co fizyczny podpis, tyle że w Internecie. Zawiera on wszelkie niezbędne informacje o użytkowniku: dane osobowe, numer PESEL, adres e-mail, czy numer telefonu.

Jest to niezwykle bezpieczny i wygodny sposób potwierdzania tożsamości w elektronicznych systemach operacyjnych. Co istotne, wszelkie operacje możemy zatwierdzać nie tylko w standardzie transakcji cywilnoprawnych – honorowane są również dokumenty urzędowe. Za pośrednictwem profilu zaufanego możemy wypełniać i składać wnioski do banków, urzędów czy innych organów administracyjnych. W dobie powszechności IKP profil zaufany pozwala zalogować się na oficjalne konto pacjenta, gdzie znajduje się nasza pełna dokumentacja medyczna. To wszystko można zrobić w wygodny sposób, bez wychodzenia z domu i czekania w kolejce do okienka.

Kto może wnioskować o profil zaufany?

Profil zaufany to usługa stworzona z myślą, aby ułatwiać i przyspieszać różne formalności. To także bardzo dobry sposób, by zwiększyć bezpieczeństwo korzystania z internetowych stron banków i urzędów. W związku z tym o założenie profilu zaufanego może ubiegać się znacząca większość obywateli Rzeczypospolitej Polskiej. Każda osoba posiadająca numer PESEL, która ukończyła 13 lat i posiada pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych może wnioskować o uzyskanie profilu zaufanego. Wyjątkiem są osoby ubezwłasnowolnione oraz dzieci poniżej 13 roku życia – w ich przypadku korzystanie z usługi nie jest możliwe.

Wiele osób sądzi, że profil zaufany jest potrzebny tylko i wyłącznie osobom pełnoletnim. Najczęściej składa się w ten sposób rozmaite deklaracje podatkowe czy załatwia powszechne sprawy administracyjne. Okazuje się jednak, że i małoletni odnajdą praktyczne zastosowania tego elektronicznego narzędzia, a co za tym idzie – korzyści z nim związane. W ich przypadku najczęściej profil przyda się podczas sprawdzania historii medycznej lub pobraniu certyfikatów COVID-19 z oficjalnej strony rządowej. Możemy więc szybko sprawdzić, kiedy nasze dziecko ma zaplanowany zabieg medyczny czy szczepienie w związku z koronawirusem.

Jak i gdzie potwierdzić profil zaufany?

Założenie profilu zaufanego trwa dosłownie kilka minut, a sam proces jest niezwykle łatwy i intuicyjny. W celu zachęcenia obywateli do korzystania z usługi powstały dwa sposoby na założenie takiego konta. Przez proces można przejść samodzielnie za pośrednictwem Internetu, lub skorzystać z pomocy specjalisty w specjalnych punktach potwierdzających. W pierwszym przypadku formalności możemy dopełnić za pomocą posiadanego już kwalifikowanego podpisu elektronicznego, konta bankowego lub nowego dowodu osobistego. Taki dowód, inaczej zwany e-dowodem dzięki posiadanej warstwie elektronicznej posiadają wszyscy obywatele, którzy wymienili dokument po 4 marca 2019 r.

Jeśli nie chcesz zakładać profilu zaufanego przez Internet, wówczas należy udać się do urzędu skarbowego, najbliższego oddziału NFZ lub ZUS. Niewiele osób wie, że profil zaufany można także potwierdzić w oficjalnej placówce Poczty Polskiej – tam też możesz się udać. We wszystkich tych instytucjach powinien funkcjonować punkt potwierdzający, w którym można dokonać aktywacji profilu zaufanego. Nie powinno jednak dziwić to, iż każde z wymienionych miejsc może stosować inne procedury. Aby ujednolicić i usystematyzować wiedzę związaną z potwierdzeniem profilu zaufanego, omówimy każdą z instytucji.

Profil zaufany przez bank

Zdecydowana większość użytkowników decyduje się na założenie profilu zaufanego poprzez bank. Dokonać tego można samodzielnie za pośrednictwem oficjalnej strony internetowej. Chociaż proces nieznacznie różni się między poszczególnymi bankami, to we wszystkich przypadkach przebiega on sprawnie i intuicyjnie. Za każdym razem wymagane jest zalogowanie się na odpowiednie konto bankowości elektronicznej, a następnie odnalezienie zakładki „usługi”.  Tam powinniśmy znaleźć możliwość aktywowania profilu zaufanego.

Należy jednak pamiętać, że nie każdy bank może mieć wprowadzoną taką ofertę. Aktualnie na taką możliwość mogą liczyć między innymi klienci banków: PKO Bank Polski, Bank Pekao, mBank, Alior Bank, Santander, Millennium, ING Bank Śląski i T-mobile Usługi Bankowe. Rejestracji można dokonać w banku także osobiście. Wówczas należy przygotować dokument potwierdzający tożsamość – najlepiej dowód – i wybrać się do odpowiedniej placówki. Warto jednak wcześniej zastanowić się, do jakiego konta chcemy przypisać nasz profil zaufany, ponieważ zawsze będziemy się logować właśnie za pośrednictwem tego banku.

Profil zaufany w urzędzie lub ZUS

Profil zaufany założyć możemy również poprzez punkty potwierdzające w rozmaitych instytucjach powiązane z administracją państwową. Mowa o urzędzie skarbowym czy urzędzie gminy i oddziałach NFZ lub ZUS oraz na Poczcie Polskiej. Takie punktu ulokowane są na terenie całego kraju. Jak przygotować się do wizyty? Potrzebny nam będzie przede wszystkim dokument potwierdzający naszą tożsamości i zawierający numer PESEL. Dlatego też najrozsądniej będzie zabrać ze sobą dowód osobisty lub paszport. Wchodząc do odpowiedniej instytucji najlepiej udać się do najbliższego urzędnika i poprosić o skierowanie do odpowiedniego punktu. Tam już zostaniesz dokładnie przeprowadzony przez cały proces aktywacji profilu zaufanego.

Sytuacja wygląda nieco inaczej, gdy decydujemy się założyć profil za pośrednictwem Poczty Polskiej. W tym przypadku wymagane jest posiadanie Konta Zaufanego Envelo, będącego pocztowym nośnikiem e-tożsamości. Jeśli nie posiadasz wymaganego konta zaufanego, wówczas możesz poprosić o założenie go. Pomoc uzyskasz praktycznie u każdego pracownika Poczty Polskiej. Pamiętaj jednak, że w takiej sytuacji proces może się nieznacznie przedłużyć. Benefitem jest fakt posiadania konta Envelo, które działa jak „małe centrum logistyczne”. Możesz z niego nadawać przesyłki, zlecać opłatę abonamentu RTV, a nawet wydrukujesz pocztówkę z własną grafiką.

Profil zaufany potwierdzany online

Innym sposobem na aktywowanie profilu zaufanego jest skorzystanie z ePUAP-u lub podpisu elektronicznego. Wówczas należy rozpocząć od wypełnienia odpowiedniego wniosku na oficjalnej stronie rządowej www.pz.gov.pl. Jeśli decydujemy się na skorzystanie z tej opcji mamy dostępne trzy możliwości:

  • Pierwszą z nich jest potwierdzenie wypełnionego wniosku za pomocą podpisu elektronicznego z ważnym certyfikatem kwalifikowanym;
  • Drugą możliwością jest dopełnienie formalności za pomocą bankowości elektronicznej;
  • Trzecią opcją jest wybranie odpowiedniego punktu potwierdzającego i osobiste udanie się tam.

Ze wszystkich tych opcji najlepiej zdecydować się na aktywowanie profilu zaufanego poprzez kwalifikowany podpis elektroniczny – jest to najszybsza opcja. Inne wymagają autoryzacji banku, w związku z czym łatwiej będzie przejść cały proces za pośrednictwem bankowości internetowej. Podobnie w przypadku, gdy wymagane jest potwierdzenie w fizycznym punkcie, do którego trzeba przecież dotrzeć. Wówczas najlepiej po prostu zdecydować się na aktywowanie profilu zaufanego od początku z pomocą urzędnika.

Jakie korzyści daje profil zaufany?

Posiadanie profilu zaufanego przynosi znaczące korzyści każdemu użytkownikowi. Obywatele przede wszystkim cenią ten sposób potwierdzania tożsamości za bezpieczeństwo i wygodę. Pandemia COVID-19 zmusiła prawie każdego z nas do przeorganizowania swojego życia. Nauczyliśmy się, że wiele ważnych spraw możemy załatwić szybko i bez wychodzenia z domu właśnie przez Internet. Profil zaufany jest świetną usługą, która nam w tym pomaga, jednocześnie zmniejszając ryzyko zakażenia koronawirusem. Ponadto możemy korzystać ze stron banków czy urzędów całodobowo, w związku z czym nie musimy martwić się o godziny otwarcia placówek.

Ogromną zaletą profilu zaufanego jest bezpieczeństwo. Nasze dane są szyfrowane przez banki i wymagają każdorazowo autoryzacji. Dzięki temu możemy sprawnie dopełnić wymaganych formalności bez obawy, że nasze personalia zostaną ukradzione. Uwierzytelnienie dwuetapowe to także zabezpieczenie przed nieautoryzowanym użyciem. Profil zaufany pozwala na załatwienie wszelkich bankowych, urzędowych i zdrowotnych spraw szybko i bezpiecznie. To doskonała usługa dla młodych rodziców, osób pracujących z domu, lub obywateli przebywających za granicą. Świetnie sprawdza się także w sytuacjach, gdy goni nas termin, a jesteśmy chorzy lub przebywamy na kwarantannie. Dodatkową korzyścią jest także fakt, iż usługa jest całkowicie darmowa dla wszystkich obywateli

Zostaw ocenę!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *