Czy sieci komórkowe sprawdzają BIK?

0

Sprawdzanie zdolności kredytowej klienta jest powszechną praktyką w wielu firmach i instytucjach. Taka procedura odbywa się za pomocą wglądu w bazy BIK, które zawierają informacje o zobowiązaniach. Czy sieci komórkowe sprawdzają BIK? Dowiecie się tego w dalszej części naszej publikacji. 

Czym są bazy dłużników BIK?

Bazy Biura Informacji Kredytowej, określane powszechnie jako bazy BIK, od lat pomagają bankom i firmom w ustaleniu zdolności kredytowej klienta. Analiza możliwości finansowych danej osoby jest dzięki nim o wiele prostsza, ponieważ wgląd w rejestr pozwala określić, czy klient nie miał w przeszłości problemów ze spłatą należności w terminie. 

Inną ciekawą funkcją baz BIK jest wykorzystanie ich do upewnienia się, czy nie padliśmy ofiarą procederu, jakim jest wyłudzenie kredytu. Pobierając raport z takich baz, możemy dowiedzieć się, czy ktoś nie wykorzystał naszych danych osobowych do zaciągnięcia pożyczki, co pomoże reagować w porę. Obecnie możliwe do wykupienia są Alerty BIK, czyli całodobowe przypomnienia informujące o wszelkich zmianach w bazie Biura Informacji Kredytowej. 

Poza bazą BIK, wyróżniamy także inne rejestry:

  • BIG (Biuro Informacji Gospodarczej)
  • KRD (Krajowy Rejestr Długów)
  • Rejestr dłużników ERIF

Bazy BIK – czy są sprawdzane przez sieci komórkowe?

Wielu klientów może zastanawiać się, czy sieci komórkowe sprawdzają bazy i rejestry dłużników BIK przed podpisaniem z klientem umowy. Okazuje się, że tak nie jest, ponieważ operatorzy sieci komórkowych nie mają uprawnień, aby pozyskać dane z tego rejestru. Sprawdzanie zdolności kredytowej klienta odbywa się więc w inny sposób, a dostępną alternatywą dla sieci komórkowej jest wówczas baza BIG InfoMonitor

Aby móc zweryfikować możliwości finansowe klienta z pomocą bazy BIG InfoMonitor, potrzebna jest jednak jego zgoda. Z tego powodu wiele wniosków zawiera gotową klauzulę, której podpisanie daje operatorowi sieci komórkowej pozwolenie na wgląd w te informacje. Zazwyczaj sprawdzane są jedynie informacje o tym, czy występują bądź występowały zadłużenia. Analizie nie podlegają takie informacje, jak scoring kredytowy, ponieważ nie miałoby to wpływu na decyzję o zawarcie umowy z klientem. 

Dlaczego sieci komórkowe sięgają do baz BIG?

Podobnie jak w przypadku kredytów i pożyczek, tak i sieci komórkowe muszą się upewnić, że dana osoba jest godnym zaufania klientem. W przeciwnym wypadku istnieje ryzyko, że taki klient nie wywiąże się ze swoich obowiązków, co dla operatora sieci komórkowej oznaczać będzie straty. Baza danych BIG InfoMonitor może pokazać istotne szczegóły dotyczące zobowiązań, takie jak wysokość danej kwoty czy też obecny status długu. 

Bazy Biura Informacji Gospodarczej są często wykorzystywane przez sieci komórkowe z tego względu, iż takie rozwiązanie jest stosunkowo szybkie i wygodne. Alternatywne rozwiązania mogą być czasochłonne i problematyczne, np. zaświadczenie o dochodach musi być wypełnione przez pracodawcę osoby wnioskującej. To może znacznie wydłużyć całą procedurę, a takiej sytuacji operatorzy sieci komórkowych starają się uniknąć. Innym rozwiązaniem jest oświadczenie o dochodach, które klient wypełnia samodzielnie. Wzór do wypełnienia takiego dokumentu znajdziecie w naszej innej publikacji, poświęconej tej kwestii: Oświadczenie o dochodach – co to jest? Darmowy wzór 2022. 

W jakich przypadkach bazy BIK i BIG mają największe znaczenie?

Faktem jest, iż sieci komórkowe sięgają do baz BIG InfoMonitor aby zaczęrpnąć informacji o potencjalnym kliencie. Istnieją jednak inne podmioty, które ze znacznie większą dokładnością sprawdzają informacje znajdujące się w rejestrach. Z tego powodu warto budować sobie pozytywną historię kredytową, aby mieć w przyszłości szansę na wszelkie usługi i produkty. 

Kiedy bazy BIK i BIG mają największe znaczenie?

  • podczas wnioskowania o bankowe produkty finansowe, np. kredyt gotówkowy
  • wnioskując o pozabankowe wsparcie finansowe, takie jak chwilówki online
  • podczas zakupu towaru na raty
  • kiedy klient zamierza skonsolidować swoje zobowiązania
  • przy wnioskowaniu o leasing

Jak sieci komórkowe weryfikują klientów?

Sieci komórkowe, poza sprawdzeniem w bazie BIG InfoMonitor, czy klient jest zadłużony, często oczekują także potwierdzenia tożsamości przez samego klienta. Takie działanie zapobiega nadużyciom i pozwala upewnić się, że całość obędzie się bez zbędnych pomyłek i nieporozumień. W dużej części przypadków taka weryfikacja odbywa się za pomocą wizyty w stacjonarnej placówce operatora sieci komórkowej i okazania dowodu tożsamości. Zdarzają się jednak przypadki, w których procedura ta nie będzie wymagała wychodzenia z domu. 

Jak sieci komórkowe mogą weryfikować tożsamość swoich klientów?

  • wymóg skontaktowania się z przedstawicielem firmy, np. poprzez rozmowę telefoniczną
  • przelew symbolicznej kwoty (np. jednej złotówki) na określone konto bankowe
  • przedstawienie danych z dowodu osobistego, np. w formie skanu

Metody weryfikacyjne jakie stosują sieci komórkowe nie są zbyt skomplikowane i nie zajmują przesadnie dużo czasu. Podobnie jest z weryfikacją swojej tożsamości podczas zaciągania kredytu lub pożyczki. Obecnie cały proces jest bardzo uproszczony, i wymaga jedynie kilku dodatkowych minut. Dzięki weryfikacji możliwe jest skorzystanie z szeregu usług, a także wynegocjowanie lepszych warunków umowy. Przykładowo, pożyczki bez weryfikacji konta bankowego, oferują klientom mniejsze kwoty finansowania, ale znacznie prościej jest o nie wnioskować. 

Co, jeżeli posiadam zadłużenie?

Sieci komórkowe mają prawo wydać negatywną decyzję dotyczącą wysłanego wniosku, jeżeli klient nie spełnia oczekiwanych wymagań. Często to właśnie zobowiązania widniejące w bazie BIG InfoMonitor są przyczyną braku możliwości skorzystania z wybranej usługi. Aby nie tracić czasu na wysyłanie wniosków, które i tak spotkają się z odmową, warto uprzednio sprawdzić bazę BIG pod kątem obecności naszych danych. Aby dowiedzieć się jak to zrobić, polecamy nasz poradnik: Jak sprawdzić BIG za darmo? Poradnik jak pobrać BIG krok po kroku.

Jeżeli nie mamy długu, ale obawiamy się, że takowy powstanie w niedalekim czasie, warto szybko reagować. Dobrym rozwiązaniem jest kontakt telefoniczny z wierzycielem, jeszcze zanim rozpocznie się polubowna windykacja należności. Wówczas istnieje szansa na to, że wierzyciel pójdzie z nami na kompromis i zgodzi się na nowe warunki umowy, które będą korzystne i przystępne dla obu stron. Jeżeli jednak nie mamy takiej możliwości, to inną rozsądną opcją jest konsolidacja, czyli połączenie wielu zobowiązań w jedno. Dzięki temu uporządkujemy swoje finanse i zmniejszymy kwotę, jaką będziemy miesięcznie płacić. 

Działanie w odpowiednim czasie jest kluczowe, ponieważ zapobiegnie to wysłaniu do baz BIG informacji o niespłaconych zobowiązaniach, dzięki czemu nadal będziemy mogli korzystać z usług, jakie oferują sieci komórkowe.

Zostaw ocenę!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

AdvertisementAdvertisement